Scandic Go.jpg

Scandic Go expanderar – kontorsfastigheter omvandlas till hotell i Göteborg och Umeå

Pressmeddelande | 4 jul, 2024 | 08:00 CEST
Scandic har tecknat långsiktiga hyresavtal för två nya Scandic Go i centrala Göteborg och Umeå. Hotellen förväntas öppna under 2026, omfattar totalt 276 rum och är konverteringar av befintliga kontorsfastigheter till hotell. Sammantaget uppgår bolagets pipeline för Scandic Go till fem hotell fördelat på 876 rum i Sverige och Finland.

Sedan lansering i september 2023 har Scandic Go tagits emot väl av gäster och fastighetsägare vilket attraherat nya samarbetspartners. I Göteborg tillför Scandic 176 hotellrum i stadsdelen Lilla Bommen, där ett befintligt kontor konverteras till ett Scandic Go. I Umeå konverteras en hel kontorsfastighet till ett Scandic Go med totalt 100 rum. Konverteringarna inleds av fastighetsägarna under Q1 2025 och hotellen förväntas öppna redan under 2026.

En ökad efterfrågan på hotell kombinerat med längre ledtider för nyetableringen av hotellfastigheter möjliggör för Scandic att snabbare kunna växa med sitt nya varumärke i ekonomisegmentet genom konverteringar av exempelvis kontorslokaler och fastigheter. Konverteringen görs av fastighetsägaren och ger möjlighet för hyresvärden att utöver hotell, projektera för andra kommersiella verksamheter i fastigheten.

- Vi har hela tiden haft kontorslokaler i åtanke när det kommer till nyetableringar för Scandic Go, vilket är en viktig möjliggörare för att leverera på vår ambition om att addera 1 000 – 1 500 rum per år till vår pipeline. Göteborg i synnerhet är en nyckeldestination för Scandic, där vi verkar med en bred närvaro i en stark hotellmarknad. Umeå är även en stabil marknad och staden lockar studenter, företag samt sommar- och vinterturism. Jag är övertygad om att de nya Scandic Go-hotellen kommer att bli ett perfekt komplement till vårt befintliga hotellutbud, säger Jens Mathiesen, vd & koncernchef på Scandic Hotels Group.

Scandic Go, Lilla Bommen, Göteborg
Det nya hotellet ligger cirka 300 meter från Göteborg Centralstation och ett par stenkast från Scandic Göteborg Central. I området kring Lilla Bommen pågår ett av Sveriges största stadsutvecklingsprojekt vilket skapar en långsiktig attraktionskraft för den nya stadsdelen. Utöver Scandic Go kommer den konverterade fastigheten att husera kommersiella aktörer så som gym och restaurang. Hotellet kommer att ha 176 rum varav 20 med våningssängar.

Scandic Go, Umeå
I centrala Umeå, cirka 250 meter från centralstationen konverteras en tidigare kontorsfastighet till Scandic Go. Med sina 100 rum fördelat på fem våningar blir det nya hotellet ett nytt landmärke för staden. Fastigheten miljöcertifieras i enlighet med BREAM Very Good och i kombination med omfattande uppgraderingar förväntas betydligt lägre driftkostnader jämfört med ett vanligt hotell. Det långsiktiga hyresavtalet är tecknat med fastighetsägaren Diös.

- Jag ser med glädje fram emot att få etablera fler Scandic Go på attraktiva och starka hotelldestinationer som Göteborg och Umeå. Vi stärker positionen för vårt nya varumärke som uppskattas av många och jag är hoppfull inför att fortsätta addera fler Scandic Go till vår hotellportfölj. Jag vill tacka våra fastighetspartners för gott samarbete och ser fram emot att under 2026 klippa bandet på två nya fantastiska hotell, säger Peter Jangbratt, Landschef Sverige på Scandic Hotels.

Efter öppning kommer Scandic totalt att driva tio hotell fördelat på 2 846 rum i Göteborg. I Umeå uppgår Scandics totala kapacitet efter öppning av Scandic Go till tre hotell fördelat på 458 hotellrum.

För mer information, vänligen kontakta:
Oscar Brehmer, Communication Manager, Scandic Hotels Group
oscar.brehmer@scandichotels.com
Telefon: +46 721 709 297

Rasmus Blomqvist, Director Investor Relations, Scandic Hotels Group
rasmus.blomqvist@scandichotels.com
Telefon: +46 702 335 367

Scandic är det största hotellföretaget i Norden med ett nätverk av omkring 280 hotell och 58 000 hotellrum i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm. www.scandichotelsgroup.com

• Scandic Go.jpg
  • Concept image_Scandic Go_bar lounge (1).jpg